සෙලාන් බැංකුවෙහි ඇති පද්ධතිමය වැදගත්කම නිසා අවශ්ය වූ විටකදී රාජ්ය සහාය සෙලාන් බැංකුවට ලැබෙනු ඇතැයි ෆිච් රේටින්ග්ස් ආයතනය තුළ තිබෙන අපේක්ෂාව මෙම ණය ශ්රේණිය තුළින් පිළිඹිබු වේ. කෙසේවෙතත්, BB-/ස්ථාවර ණය ශ්රේණිය මගින් පිළිඹිබුවන රජයේ තිබෙන සීමිත මූල්ය හැකියාව නිසා සෙලාන් බැංකුවට සහාය දීමට රජයට තිබෙන හැකියාව සීමා සහිතය.
මෙරට පද්ධතිමය වැදගත්වන දේශීය බැංකු හය අතුරින් එකක් ලෙස සෙලාන් බැංකුව මෙරට නියාමකයා විසින් හඳුනාගෙන තිබේ. 2008 වසරේ සෙලාන් බැංකුව අර්බුදයකට මුහුණ දුන් අවස්ථාවේ, රජය විසින් සහාය දැක්වීම පෙන්නුම් කළ අතර මෙයට 2009 - 2011 අතර කාලයේදී සිදුකළ කොටස් ප්රාග්ධනය එකතු කිරීම් දෙකක්ද ඇතුළත්ය. මෙම කාලයේදී රජය හා පුද්ගලික ආයෝජකයින් විසින් සෙලාන් බැංකුවට රුපියල් බිලියන 7.7 ක සමස්ත කොටස් ප්රාග්ධනයක් එකතු කර තිබේ. මේ අනුව, 2012 ජුනි අවසන් වනවිට රජය විසින් සෙලාන් බැංකුවේ ඡන්ද හිමි කොටස් වලින් සියයට 32 ක් පාලනය කරයි.
2009 වසරේ බැංකුව නව කළමනාකරණයක් යටතට පත්වූදා පටන් එහි වත්කම්වල ගුණාත්මකභාවය සුවිශේෂී ලෙස වර්ධනය වී තිබේ. බැංකුව ණය අයකර ගැනීමට යොමුවීම නිසා 2009 ජුනි මාසය අවසානයේ සිට 2012 ජුනි මාසය අවසානය දක්වා කාලයේදී අක්රීය ණය වටිනාකම සියයට 44 කින් අඩුකර ගෙන තිබේ. මේ අනුව, ප්රමාණවත් ණය වර්ධනයත් සමග සෙලාන් බැංකුවේ අක්රීය ණය අනුපාතය 2009 අවසානයේ වූ සියයට 29.38 ක මට්ටමක සිට 2012 ජුනි අවසන් වනවිට සියයට 12.34 ක් දක්වා අඩුවී ඇත.
බැංකුවේ ලාභදායීතාවය අඛණ්ඩව වර්ධනය වන අතර මේ සමග වත්කම් මත ප්රතිලාභ අනුපාතය 2012 ජුනි මාසය වනවිට වාර්ෂිකව සියයට 1.2 කින් (2011 අවසානයේදී: 0.62% කි. මෙයට රුපියල් මිලියන 698 ක පුනරාවර්තන නොවන ස්වේච්ඡා විශ්රාම ප්රතිපාදන ඇතුළත්ය.) ඉහළ ගොස් ඇත. පොලී අනුපාතය ඉහළ යන අවස්ථාවක වුවද ඉහළ ගිය ශුද්ධ පොලී ආන්තිකය සහ දැඩි පිරිවැය පාලනය මෙම වැඩිදියුණුවීම සඳහා හේතුවිය. ශුද්ධ පොලී ආන්තිකය වර්ධනය වීමට අක්රීය ණය (වැඩි වශයෙන් ඓතිහාසික) අයකර ගැනීමේ ඉහළ වර්ධනය සහ අළුත් ණය දීම් හේතුවී ඇත. මන්දගාමී ආර්ථික ක්රියාකාරකම් හමුවේ වුවත් මධ්ය කාලීනව වත්කම් මත ප්රතිලාභ අනුපාතය තවදුරටත් වර්ධනය වනු ඇතැයි ෆිච් රේටින්ග්ස් ආයතනය අපේක්ෂා කරයි. අළුතික් එකතුවන අක්රීය ණය වලට වඩා වැඩියෙන් ඓතිහාසික අක්රීය ණය අයකර ගැනීම් ඉහළ යාම මෙයට හේතුවයි.
ප්රතිපාදන වෙන් නොකළ අක්රීය ණය/හිමිකම් අනුපාතය ඉහළ අගයක් ගන්නා නිසා 2010 වසරේ සිට ප්රාග්ධනීකරණය ඉහළ යමින් තිබුණද අනාගත අලාභ අවශෝෂණය කර ගැනීමට සෙලාන් බැංකුවට තිබෙන ධාරිතාවය තවමත් දුර්වලය. මෙම අනුපාතය 2012 ජුනි මාසය අවසන් වනවිට සියයට 56.19 ක අගයක් විය. (2011 අවසානයේදී සියයට 59.39 කි. 2009 අවසානයේදී සියයට 158 කි.) මෙම අනාවරණයන්ගෙන් වැඩි ප්රමාණයක සුරැකුම් වශයෙන් ඇත්තේ ස්ථාවර වත්කම් වන අතර මෙවැනි ඇපයන් අයකර ගැනීම මන්දගාමීය.
ශ්රී ලංකා බැංකු අංශයට සෙලාන් බැංකුවේ ඇති පද්ධතිමය වැදගත්කම හේතුවෙන් එහි ජාතික ශ්රේණිගත කිරීම (රාජ්ය සහාය මත පදනම් වූ) පහළ නොදමනු ඇතැයි ෆිච් ආයතනය අපේක්ෂා කරයි. සෙලාන් බැංකුවේ හුදකලා (සහාය මත පදනම් නොවූ) ශ්රේණිගත කිරීම එහි රාජ්ය සහාය මත පදනම් වූ ශ්රේණිගත කිරීමට වඩා පහළින් ඇති නිසා මධ්ය කාලීනව බැංකුවේ ශ්රේණිගත කිරීම ඉහළ දැමීමට ඇති හැකියාව සීමා සහිත විය හැකිය.
සෙලාන් බැංකුවේ ණය ශ්රේණි:
- ජාතික දිගුකාලීන ණය ශ්රේණිය: A-(lka) ස්ථාවර ඉදිරි දැක්ම
- සමස්ත වටිනාකම රුපියල් මිලියන 465 ක් වන, ශ්රේණිගත කළ ජ්යෙෂ්ඨ ඇප රහිත නිදහස් කළ හැකි ණයකර: A-(lka)
- සමස්ත වටිනාකම රුපියල් බිලියන 1.437 ක් වන, ශ්රේණිගත කළ, පහළ මට්ටමේ ශ්රේණිගත කර ඇති ඇප රහිත ණයකර: BBB+(lka)
-රුපියල් බිලියන 02 ක් දක්වා වන, යෝජිත ශ්රේණිගත කළ, පහළ මට්ටමේ ශ්රේණිගත කර ඇති ඇප රහිත ණයකර : BBB+(lka)
http://www.vimasuma.com/new_full_story.php?subcatcode=2&newscode=53021790